Eesti veemotosportlased viivad vesinikutehnoloogia TalTechis uuele tasemele
Eesti veemotospordi ja insenerimaailma piiril on sündimas projekt, mis ühendab tipptasemel sportliku kogemuse, rohetehnoloogia ja noorte inseneride ambitsiooni. Tallinna Tehnikaülikoolis on käivitunud tudengiprojekt HydroRacer, mille eesmärk on ehitada Eesti esimene vesiniku jõul töötav võidusõidupaat ning olla sellega stardijoonel 2027. aastal Monaco Energy Boat Challenge’il - maailma ühel mainekaimal kestlike meresõidukite võistlusel.
Projekti eestvedajateks on veemotosse panustanud noored Erik-Rennes Pihlak ja Mark Mehilane, kellega on liitunud ka Joonas Lember (2025. aasta F125 maailmameister) ning Erik Suuk (GT30 Balti meister 2025). Tegemist on kooslusega, kus kõrgetasemeline võidusõidukogemus kohtub teaduspõhise arendustööga.
HydroRacer ei ole ainsult tudengiprojekt, vaid algatus kui ka sportlaste tunnetus, teadmised võistlustehnikast ja reaalsest võidusõidust vee peal annavad projektile tugeva aluse ning eristavad seda paljudest teistest tiimidest.
Erik-Rennes Pihlak on Eesti veemotoringkondades tuntud kui väga hinnatud mehaanik ja endine võidusõitja, kelle tehniline pädevus ja kogemus on olnud olulised mitmete sportlaste karjääri teekonnal. Tema roll HydroRaceris ühendab praktilise võidusõidutehnika mõistmise ning insenertehnilise täpsuse - oskused, mis on vesinikul töötava võistluspaadi arendamisel kriitilise tähtsusega.
HydroRacer sünnib TalTechi vesinikuorganisatsiooni TiVo eestvedamisel ning selle eesmärk on anda praktiline väljund HydroSave tehnoloogiale - metallhüdriididel põhinevale vesiniku salvestamise lahendusele, mida Eestis varem rakendatud ei ole. See tehnoloogia võimaldab vesinikku salvestada ohutumalt ja volümeetriliselt energiatihedamalt kui tavapärased kõrgsurveballoonid, mis on olnud üks vesinikutehnoloogia suurimaid väljakutseid. Eriti oluline on hüdrofoilide kasutuselevõtt, mis avab uusi arengusuundi nii võistlusspordis kui ka laiemalt merenduses ja energiatehnoloogias.
HydroRaceri projekt sai oma sisulise ja praktilise alguse 14.–15. novembril TalTechis toimunud Hydraton 2025 häkatonil, kus tudengid, sportlased ja mentorid töötasid kahe intensiivse päeva jooksul välja paadi esimesed terviklikud kontseptsioonid. Häkatonil pandi alus paadi kere lahendustele, hüdrofoilsüsteemile, vesinikuenergiaringlusele ja elektrisüsteemidele ning sõnastati projekti esialgne tegevuskava ja eelarve. Fookusesse võeti kõik arenduseks vajalik - vesinikutehnoloogia, elektrisüsteemid, kereehitus, propulsioon ja dünaamika ning projektijuhtimine.
TiVo ja sportlaste ühine eesmärk on, et Monaco Energy Boat Challenge’il osalemisest kujuneks järjepidev traditsioon, mitte ühekordne ettevõtmine. Pikemas vaates nähakse HydroRacerit platvormina, mis aitab kasvatada Eestis nii hüdrofoilide kui ka vesiniku salvestamise alast teadmust ning toetab uue põlvkonna inseneride ja tehniliste spetsialistide kujunemist.
Projektiga on oodatud liituma kõik koostööhuvilised – nii TalTechist kui ka laiemalt Eesti teadus- ja ettevõtlusmaastikult. HydroRacer otsib mentoreid, partnereid, komponente ja materjale, et viia Eesti sportlaste ja inseneride ühine ambitsioon rahvusvahelisele areenile.
HydroRacer on ehe näide sellest, kuidas Eesti veemotosport ei piirdu ainult tradiatsioonilise võidusõiduga, vaid suudab olla innovatsiooni käivitav jõud, viies Eesti teadmise ja oskused maailma tippkonkurentsi.
Rohkem infot: https://www.linkedin.com/company/hydroracer
Loe veel Veemoto tegemistest
Sharjah GP algab sellel nädalavahetusel
Arand läheb finaaletapile vastu viiendalt kohalt - positsioon, millega nii sõitja kui ka meeskond on hooaja senist kulgu arvestades igati rahul!
Loe edasi
Eesti veemotosport kohtub vesinikutehnoloogiaga - vaade tulevikku!
HydroRacer projekti eesmärk on ehitada Eesti esimene vesiniku jõul töötav võistluspaat ning tuua see 2027. aastal starti Monaco Energy Boat Challenge’il
Loe edasiEesti noorsportlane Paul Rcihard Laur ametlik UIMi aasta noorsportlase kandidaat!
Hääletus toimub 9.–16. detsembrini 2025, klikka lingile
Loe edasi